شفافیت عنصر اصلی پیش بینی پذیری اقتصاد 

ناد ر اسد ی
کارشناس اقتصاد ی

تقویت شفافیت د ر اقتصاد  با پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه صورت می‌گیرد . برنامه‌ریزی اقتصاد ی نیازمند  شفافیت و پیش‌بینی شرایط آیند ه است، از این رو، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ، ابزاری است که به سرمایه‌گذار کمک می‌کند  تا بتواند  برای آیند ه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند . کشور نیازمند  زیرساخت‌های بنیاد ی د ر بخش اقتصاد  است تا بتواند  نقشه راهی مشخص و راهبرد ی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار د هد ، پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  مؤلفه کلید ی برای موفقیت اقتصاد  کشور به خصوص د ر حوزه بازار سرمایه است به طوری که تا شفافیت د ر فضای اقتصاد ی وجود  ند اشته باشد  نمی‌توان انتظار رشد  و جذب سرمایه را د ر بازار سرمایه د اشت. تا زمانی که کشور با تغییر ناگهانی نرخ‌ها، چند  نرخی بود ن ارز، وضع عوارض، فاصله د لار نیمایی و بازار آزاد  مواجه است، شرکت‌های تولید ی نمی‌توانند  آیند ه روشنی را برای خود  ترسیم کنند  و د چار آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهند  شد  چرا که با ایجاد  رانت‌ د ر مسیر ضد  تولید  گام برمی‌د ارند . برخی ابهامات موجود  د ر بازار سرمایه هم باید  رفع شود ، با اتخاذ برخی د ستورالعمل‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه زمینه ایجاد  ابهام د ر کلیت اقتصاد  شکل می‌گیرد  که به د نبال آن بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه د چار آسیب می‌شود . زمانی که اقتصاد  پیش‌بینی‌پذیر نباشد  فعال اقتصاد ی نمی‌تواند  د ورنمای روشنی از وضعیت اقتصاد ی خود  د اشته باشد ؛ د ر واقع توسعه تولید  و رونق اقتصاد ی وابسته به پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  است. راه‌اند ازی ابزارهای مالی جد ید  و تعیین تکلیف سهام عد الت از جمله این اقد امات است اما ضرورت د ارد  از ابزارهای نوین بازار سرمایه بهره بیشتری بگیریم. این که به طور کلی اقد امات نهاد  ناظر د ر بازار سرمایه برای سهامد اران تاکنون مثبت بود ه، آنچه به حرکت بازار سرمایه بیش از پیش کمک می‌کند ، بسته حمایتی د ولت د ر راستای تقویت این بازار است تا با استفاد ه و بهره‌مند ی از ابزارهای نوین مالی بتوان تنوع سرمایه‌گذاری را د ر بازار تکمیل کرد . فاصله د لار نیمایی و آزاد ، شرکت‌های تولید ی را د چار بحران می‌کند  که باید  برای آن چاره ای اند یشید ه شود .

: اشتراک گذاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
انتشار یافته:۰ | در انتظار بررسی:۰
* نظر:
ویژه ها
رئیس جمهور منتخب گفت: : تلاش نکنید من را بیشتر از آنچه که هست بزرگ کنید؛ همه باید دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که حق را به حق‌دار بدهیم و برای این کار نیز باید شاخص ‌و ابزاری برای اندازه‌گیری در نظر بگیریم.
عرضه ارز اربعین از روز یکشنبه مورخ هفتم مردادماه آغاز و تا سوم شهریور ماه ادامه دارد.
قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا، حالا پیش‌بینی می‌کنند تقاضا برای نفت خام در بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا رو به افزایش باشد.
واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن
خط و نشان کامالا هریس برای ترامپ
مقامات و سناتورهای آمریکا نسبت به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور و حمایت او از «کامالا هریس» معاون خود، واکنش‌های مختلفی از خود نشان داده‌اند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش شکایت از خودروسازان در دو حوزه قیمت خودرو و نحوه عرضه، شورای رقابت تصمیم به برگزاری جلسه و بررسی وضعیت بازار خودرو گرفته است.