۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
سمیه سهیلی- در حالی که برای یک دوره طولانی مدت قیمت خودرو با روند صعودی همراه شده بود و افسارگسیخته پیشروی داشت، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها در این آشفته بازار با روند نزولی همراه شده و رو به کاهش است.

 

سمیه سهیلی- در حالی که برای یک دوره طولانی مدت قیمت خودرو با روند صعودی همراه شده بود و افسارگسیخته پیشروی داشت، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها در این آشفته بازار با روند نزولی همراه شده و رو به کاهش است.

به گزارش زنگ اقتصاد، دراین میان قیمت دلار نیز از هفته گذشته کاهشی شده و همچنان با روند نزولی همراه است از اینرو این کاهش قیمت ارز و دلار موجب شده تا بازارهای مختلف از جمله مسکن و خودرو با ریزش قیمت چشمگیری همراه شود.

قیمت خودرو در بازار تا اوایل سال جاری به اوج رسیده بود و دائما درحال افزایش بود تا اینکه اردیبهشت ماه سال جاری این روند متوقف شده و بازار معاملات خودرو دچار رکود شد.

دراین میان شورای رقابت لیست قیمت برخی از خودروهای مونتاژی را اعلام کرد که خودروسازان داخلی موظف به عرضه این خودروها طبق این لیست شدند البته که اما و اگرهای بسیار فراوانی برای عدم پذیرش این لیست از سوی خودروسازان مطرح شد اما درنهایت وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و در جلسه‌ای با پنج خودروساز خصوصی کشور و مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی تعیین تکلیف شد.

اما و اگرهای لیست قیمت خودروهای مونتاژی شورای رقابت

همچنین خودروسازان بخش خصوصی نیز در این جلسه، مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به اجرای آن شدند؛ پس از آن هم، سازمان حمایت  این ضابطه را ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، در این جلسه درخصوص لیست قیمت مصوب تصمیم‌گیری شده و به شرکت‌های صنایع خودروسازی ابلاغ شد که قیمت جدید خودروهای سواری مونتاژی مصوب شورای رقابت، لازم‌الاجرا و ملاک قیمت‌گذاری بوده و هرگونه سرپیچی از آن عواقب حقوقی و قانونی در پی خواهد داشت.

اما آنچه مسلم است اینکه تا چند روز پیش هنوز خودروسازان درمقابل اجرای این لیست قیمت مقاومت کرده و اعلام کرده بودند که این لیست و بخشنامه به آنها ابلاغ نشده است.

درهرحال ابلاغ این لیست قیمت و آغاز ثبت نام برخی خودروها در سامانه طرح یکپارچه خودرو موجب شد تا بازار خودرو با روند کاهشی همراه شود و قیمت‌ها به تدریج در حال ریزش شود.

افت قیمت خودروها از 30 میلیون تا یک میلیارد تومان

برهمین اساس، حدود دو سه هفته ای است که قیمت خودروها درحال ریزش و کاهش است و این افت قیمت ها از 30 میلیون تا یک میلیارد در خودروهای مختلف نوسان داشته است.

اما نکته قابل تامل اینجاست که با توجه به حباب قیمتی موجود در بازارهایی همانند خودرو، مسکن و طلا ریزش قیمت ها هرچقدر هم که باشد باز با قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد.

از اینرو درست است که قیمت خودروها در بازار در حال کاهش است اما آنچه مسلم است این که همچنان مقاومت بازار،دلالان و واسطه گران دراین میان کاملا مشهود است تا قیمت ها با روند بسیار کندی کاهش یابد.

همچنین هرچقدر هم که این ریزش قیمتها ادامه دار باشد اما هنوز به قیمت واقعی خود در بازار خودرو نرسیده و هنوز هم خرید ارزانترین خودروهای تولید داخل نیز برای متقاضیان دشوار است و مردم قدرت خرید ندارند.

براساس این گزارش،روند تدریجی کاهش قیمت‌های خودرو و رکود حاکم بر بازارموجب شده تا متقاضیان همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها باشند تا برای خرید اقدام کنند درهمین حین فروشندگان خودرو نیز به دلیل کاهش قیمت ها از فروش منصرف شده و به امید افزایش قیمت ها دست نگه داشته اند.

تا پایان سال گذشته رشد قیمت خودرو تا جایی پیش رفت که برخی از خودروها تا به دو یا سه برابر قیمت خود رسیدند و خود این موضوع باعث شد تا دیگر متقاضیان خرید خودرو توان خرید نداشته باشند و از خرید منصرف شوند.

 

 

ادعای سخنگوی دولت مبنی بر ارزانی خودرو با انجام واردات

این درحالی است که سخنگوی دولت چند روز پیش مدعی شده که با ازسرگیری واردات خودرو ارزان می شود.

سخنگوی دولت اظهار کرده که در صنعت خودرو ما بدنبال افزایش تولید سالانه به رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسیده‌ایم و در صورت واردات خودرو قطعا تب بازار خودرو فروکش خواهد.

این ادعای سخنگوی دولت در حالی مطرح شده که همچنان واردات خودرو با موانع قانونی دست و پاگیر مواجه است و به کندی در کشور صورت می‌گیرد.

از طرفی دستیابی به تیراژ تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال جاری با توجه به تحریم ها و مشکلات بسیار خودروسازان داخلی کمی بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بهادری جهرمی به نوعی فروکش کردن تب قیمت در بازار خودرو را به واردات وابسته دانسته و منظورش این است که به واسطه ورود خودروهای خارجی، عرضه در بازار افزایش می‌یابد و عدم‌تعادل با تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها رو به افت خواهند رفت. در اینکه افزایش عرضه به‌خصوص اگر از ناحیه خودروهای وارداتی با قیمت به اصطلاح اکونومی باشد، بازار را به سمت آرامش نسبی خواهد برد، تردیدی نیست، منتها تحقق این هدف مشروط است.

به عنوان مثال، یکی از شروط اصلی اثرگذاری ملموس واردات بر بازار خودرو این است که خودروهای خارجی در تیراژی بالا و در روندی پایدار عرضه شوند. از طرفی، قیمت نهایی آنها باید به شکلی تعیین شود که بین این خودروها و محصولات داخلی از منظر قیمت، رقابتی نسبی ایجاد شود. این در حالی است که روند ورود خودرو به کشور در حال حاضر بسیار کند پیش می‌رود و از طرفی، تا به امروز تنها برای ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش انجام شده است. بنابراین با ادامه روند کنونی، نمی‌توان انتظار فروکش کردن قیمت در بازار خودرو را داشت.

استمرار کاهش قیمت دلار و خودرو

همچنین یک عضو کمیسیون مجلس معتقد است که با توجه به سیگنال‌های سیاسی، شاید ادامه کاهش قیمت دلار و قیمت خودرو در روزهای آینده باشیم.

با توجه به شرایط اقتصادی کشورو کاهش روند نزولی قیمت دلار در بازارطی روزهای اخیر، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه مجلس از کاهش قیمت دلار و خودرو در بازار صحبت و تأکید کرد که افزایش نرخ کالاهایی که مصارف دوگانه مصرفی و سرمایه‌ای دارند، مانند ارز، سکه، خودرو، زمین و مسکن، به دلیل شکل‌گیری حباب قیمتی رخ می‌دهد.

طبق تحلیل او، وقتی مردم انتظار تورم را دارند و می‌خواهند در برابر افزایش آن خود را محافظت کنند، به سمت خرید کالاها می‌روند و شرایط مطمئنی را برای خود ایجاد می‌کنند.

همچنین، این نماینده مردم شیراز با بیان اینکه در صورتی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد، دارندگان سکه و ارز فروشنده می‌شوند و تقاضا در بازار کاهش می‌یابد، تأکید کرد که در این شرایط، قیمت کالاها کاهش می‌یابد.

با اشاره به شرایط اخیر کشور، جعفر قادری همچنین به سفر سلطان عمان و بالاترین مقام ترکمنستان به ایران اشاره کرد و گفت که پالس مثبتی در بازار قابل مشاهده است. این شرایط باعث شده‌اند که مردم به عنوان فروشنده کالاهای دوگانه، خود را نشان دهند و تقاضا در بازار کاهش یابد و در نتیجه باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

نهایتا، این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید یک محدوده قیمت دلار در نظر بگیرد، تأکید کرد که تثبیت یا رها کردن نرخ ارز کار درستی نیست و باید به دنبال محدوده قیمتی برای ارز باشیم که می‌تواند هدف گذاری درستی باشد.

رکود در بازار خودرو و مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها

با توجه به گزارش‌های رسیده از بازار تا لحظه تنظیم گزارش، تعطیلی‌های پی در پی موجب  رکود بازار شده است و نبود خریدار و فروشنده در این بازار قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

حال باید دید که انتشار اخبار سیاسی و مثبت همچنان بر روند کاهش قیمت دلار و به تبع آن کاهش قیمت در بازارهای دیگر از جمله خودرو و مسکن ادامه دار خواهد بود یا خیر؟

از طرفی کارشناسان و فعالان حوزه خودرو براین باورند که واسطه گران و دلالان دربرابر کاهش قیمت خودرو در بازار مقاومت می کنند و روند کاهش قیمت‌ها را کندتر کرده اند.

 

: اشتراک گذاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
انتشار یافته:۰ | در انتظار بررسی:۰
* نظر:
ویژه ها
قیمت طلا، سکه و ارز طی ۲۴ ساعت گذشته در بازار تهران تغییر کرد.
دولت کره جنوبی در تلاش است نرخ زاد و ولد در نسل جدید را افزایش دهد.سیاست‌های مبتنی بر یارانه سئول برای معکوس کردن کاهش نرخ تولد تلاش می‌کنند.
امروز (سه شنبه) شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات بازار سرمایه، بیش از ۱ هزار واحد کاهش یافت.
یکی از محصولات وارداتی تویوتا برای بازار ایران تویوتا هایلندر است که در دو تیپ Delux و Elite عرضه خواهد شد.
بنابر گفته مسئولان، سازمان بورس پیگیر برخورد با شرکت‌های مختلف در حوزه واریز سود سهام عدالت خواهد بود و در تلاش هستیم تا هر چه زودتر این سود وصول شود.