نسخه نجات خودروسازان

امیرحسین کاکایی

کارشناس صنعت خودرو

مشـــکل صنعت خودروسازی ایران به خصولتی بودن آن باز می گردد و چاره کار این نیست که دو غول خودروسازی را دو دستی تقدیم خارجی‌ها کنیم بلکه باید مدیریت این دو کارخانه را به افراد اهل و توانمند داخلی بخش خصوصی بسپاریم.ما از صنعتی صحبت می کنیم که ایرانی ها 50 سال روی آن کار کرده اند و تجربه، توان نیرو، تخصص و تعهد لازم را دارند و اگر قانون تجارت در خصوص آن به درستی اجرا شود شاهد شکوفایی و توسعه آن خواهیم بود.
خودروسازی یک صنعت بین المللی و جهانی است و هیچ کشوری بدون مشارکت خارجی ها در آن به موفقیت نمی رسد اما باید مراقب بود که هدف مشارکت انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور باشد نه وابستگی 100 درصدی به خارجی ها چرا که در این صورت قطعا هرگز خودروساز نخواهیم شد و هر آنچه در این 50 سال به دست آوردیم، برباد خواهد رفت.افراد اهل بسیاری در داخل داریم که تجربه وتوان لازم را برای مدیریت ایرانخودرو و سایپا دارند و حاضر هستند در راستای اجرای فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت مردم برای افزایش تولید وارد میدان شوند و صنعت خودروسازی ایران را نجات دهند.
متاسفانه دست‌هایی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد که تلاش می‌کند با تمام توان راهی پیدا کند تا خصوصی سازی واقعی در ایرانخودرو و سایپا صورت نگیرد، این افراد تاکنون توانسته اند با وجود تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب در سال 1402 و ابتدای سال 1403 و همچنین فرمان دو سال پیش رئیس جمهوری مبنی بر خصوصی سازی، مانع اجرای این مهم شوند. با وجود آنکه تولید ایران خودرو و سایپا روند نزولی نسبت به سال گذشته داشته است اما شاهد هستیم که خودروهای مونتاژی چین در کشور روند رو به رشدی طی مدت یاد شده داشته اند که این نشان دهنده دورخیز چینی ها برای تصاحب بازار خودروی ایران است از طرفی نباید فراموش کرد که دست اندرکاران صنعت خودروسازی ایران با اقدامات خود در واقع دست و پای دو غول خودروسازی ایران را بسته و برای چینی ها فرش قرمز پهن کرده اند.قصد ما چین هراسی نیست چرا که صنعت خودروسازی بدون ارتباط با جهان موفق نمی شود و اگر تا امروز چینی ها با ما همکاری نمی کردند صنعت خودروسازی ایران هم مانند روسیه زمین می خورد.
امروز صنعت خودروسازی ایران همکاری نزدیکی با چینی ها دارد و از این بابت از چینی ها ممنون هستیم،هر فردی بگوید که نباید با چینی ها کار کنیم نادان است، ما در شرایطی هستیم که امکان کار با غربی ها وجود ندارد از طرفی چینی ها پیشرفت خیره کننده ای داشته اند؛ اما تفکر واگذاری 100 درصدی صنعت خودروسازی به چینی ها یا هر کشور دیگری را نباید دنبال کرد. در گذشته شاهد بودیم که برخی به دنبال واگذاری 100 درصدی خودروسازی ایران به غربی ها بودند و امروز افراد دیگری پیدا شده اند که خواهان واگذاری 100 درصدی به چینی‌ها هستند. کشوری به بزرگی ایران با جمعیت فراوان و منابع متعدد و دشمنان مختلف باید به دنبال توسعه، اشتغال، تولید و استقلال خود باشد بنابراین در مشارکت با خارجی ها چه غرب و چه در شرق باید به گونه ای شرط و شروط بگذارد که در نهایت شاهد انتقال تکنولوژی و توسعه صنعتی باشد.هرگز با واگذاری 100 درصدی امور به خارجی ها نمی توان انتظار داشت که توسعه صنعتی بوجود آید هرچند احتمال دارد در کوتاه مدت شاهد تغییر خودروها و بروزتر شدن آنها باشیم اما در نهایت پیشرفت چندانی نخواهیم کرد و به کشوری خدماتی و وابسته تبدیل خواهیم شد. نخست باید به فرمایشات رهبری معظم انقلاب درخصوص واگذاری امور به بخش خصوصی جامع عمل پوشاند به عبارت دیگر، صنعت خودروسازی ایران را به بخش خصوصی واگذار کرد و در مشارکت با خارجی ها به درستی و قدم به قدم عمل کرد.

: اشتراک گذاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
انتشار یافته:۰ | در انتظار بررسی:۰
* نظر:
ویژه ها
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مطرح کرد:
دو یادگار مهم رئیس جمهور شهید در صندوق توسعه ملی
مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفتگو با رادیو اقتصاد دو مصوبه مهم در هیأت امنای صندوق در دولت سیزدهم را از یادگارهای رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی در صندوق توسعه ملی برشمرد.
آیفون 13 پرو مکس که به‌خاطر ممنوعیت واردات مدل‌های سری 14 و 15 گران‌ترین گوشی موجود در بازار است، تا 150 میلیون به‌خریداران پیشنهاد می‌شود
مراسم وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر شهید آیت‌آلله سید ابراهیم رئیسی طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود.
در بسیاری از کشورها، اکثر کارت‌های اعتباری دارای تگ NFC هستند و در کل، فقط با نزدیک کردن گوشی یا کارت به دستگاه کارتخوان، مبلغ تعیین شده از حساب کاربر کسر می‌شود.
با تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان بورس محدود شد.