۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کاهش تولید فولاد با وجود محدودیت‌های انرژی
بر اساس گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد تولید فولاد خام ایران در ماه جولای یعنی بازه زمانی 10 تیر تا 10 مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 1.5درصدی را ثبت کرده اما با این حال ایران همچنان در رده دهمین فولادساز برتر جهان قرار گرفته است.

کاهش تولید فولاد با وجود محدودیت‌های انرژی

 

بر اساس گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد تولید فولاد خام ایران در ماه جولای یعنی بازه زمانی 10 تیر تا 10 مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 1.5درصدی را ثبت کرده اما با این حال ایران همچنان در رده دهمین فولادساز برتر جهان قرار گرفته است.
به گزارش «تجارت»، انجمن جهانی فولاد جدیدترین گزارش خود را منتشر کرد. تولید فولاد ایران در ماه‌های اخیر تحت تاثیر بحران انرژی در کشور قرار گرفته و به گواه کارشناسان همین بحران انرژی می‌تواند از توسعه بخش فولاد و سایر صنایع جلوگیری کند. گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد نیز کاهش تولید فولاد ایران در ماه جولای را تایید می‌کند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ایران در ماه جولای یعنی بازه زمانی 10 تیرماه تا 10 مردادماه با وجود اینکه افت 1.5 درصدی را ثبت کرده اما همچنان دهمین فولادساز برتر دنیا به شمار می‌رود.

وضعیت تولید فولاد خام در جهان
انجمن جهانی فولاد در گزارش «میزان تولید جهانی فولاد خام» در ماه «ژوئیه» ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن رسید که ۶.۶ درصد نسبت به تولید «ژوئیه» سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد گردآوری شده، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید ۶ کشور از ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان، در بازه اول «ژانویه» تا آخر «ژوئیه» سال ۲۰۲۳، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در چهار کشور هند، ایران، روسیه و چین افزایش داشته است. در واقع اگرچه تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه با کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده اما در بازه زمانی هفت ماهه رشد تولید فولاد ایران معادل 4.1 درصد بوده است. درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه «ژوئیه» سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مربوط به دو کشور هند و چین است که به ترتیب رشد ۱۴.۳ و ۱۱.۵ درصدی را در هفت ماه ابتدایی سال میلادی جاری تجربه کردند و در رتبه های بعدی ترکیه با ۶.۴ و روسیه با ۵.۸ درصد افزایش تولید قرار گرفتند. نکته این گزارش این است که در میان ده تولیدکننده برتر فولاد خام جهان کره جنوبی با افت 9 درصدی بیشترین میزان کاهش تولید را رقم زده اما همچنان ششمین تولیدکننده برتر فولاد خام دنیا به شمار می‌رود. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین ماه «ژوئیه» امسال ۹۰.۸ میلیون تُن فولاد خام تولید کرد که ۱۱.۵درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل کاهش داشت. ماه «ژوئیه» امسال هند با تولید ۱۱.۵میلیون تُن فولاد خام، رُشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید ۷.۴ میلیون تن فولاد خام افزایش ۰.۹ درصدی در این بازه زمانی ثبت کرد. بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه «ژوئیه» امسال، ۶.۹ میلیون تُن تخمین زده می‌شود که ۰.۵ درصد افزیش نسبت به ماه «ژوئیه» سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است. آلمان با تولید ۳.۰ میلیون تُن و کاهش ۰.۵ درصدی، ترکیه با تولید ۲.۹ میلیون تُنی و افزایش ۶.۴ درصدی و برزیل با تولید ۲.۷ میلیون تُنی و کاهش ۴.۷ درصدی به ترتیب رتبه های هفتم تا دهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

وضعیت تولید فولاد خام ایران در گزارش انجمن جهانی فولاد
گزارش انجمن جهانی فولاد به تفکیک مناطق نشان می‌دهد که آفریقا در ماه جولای 2023 1 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 26 درصدی را نشان می‌دهد. آسیا و اقیانوسیه نیز مجموعه 120 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که افزایشی معادل 9 درصدی را ثبت کرده و اتحادیه اروپا نیز در کل 10 میلیون و 300 هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 7 درصدی را ثبت کرده است. خاورمیانه نیز در کل طی ماه جولای 2023 حدود 3 میلیون و 100 هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مجموعا 3.9 درصد کاهش یافته و در آمریکای شمالی نیز مجموعا 9 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام تولید شد که افت 1.2 درصدی نسبت به جولای 2022 را نشان می‌دهد. روسیه و سایر کشورهای عضو CIS به همراه اوکراین در کل 7 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 9.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و آمریکای جنوبی نیز با تولید 3 میلیون و 400 هزار تن کاهش 8.4 درصدی را در این بازه زمانی مشابه ثبت کرده‌اند.
بررسی گزارش انجمن جهانی فولاد از وضعیت تولید فولاد ایران در ماه جولای 2023 نشان می‌دهد که میزان تولید ایران در این ماه 2 میلیون تن بوده که با افت 1.5 درصدی نسبت به جولای سال 2022 مواجه شده است. محدودیت‌های انرژی و محدودیت‌های قانونی از جمله مهمترین عوامل افت تولید فولاد ایران در ماه جولای به شمار می‌رود. با این حال در بازه زمانی اول ژانویه تا اواخر جولای 2023 تولید فولاد خام ایران رشد ثبت کرده است. در این مدت ایران حدود 18 میلیون و 100 هزار تن فولاد تولید کرد که نسبت به هفت ماهه اول سال 2022 رشد 4.1 درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب با این میزان تولید ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر دنیا شناخته شد. از کل تولید فولاد خاورمیانه که معادل 3 میلیون و 100 هزار تن است حدود 2 میلیون تن آن در مکاه جولای تولید ایران بوده است. به این ترتیب نزدیک 65 درصد از کل تولید فولاد در خاورمیانه در ایران تولید شده است. 9 کشور اول به ترتیب عبارتند از: چین، هند، ژاپن، ایالات متحده، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران. طبق ارزیابی کارشناسان مهمترین دلیل افت کلی تولید فولاد در جهان در واقع کاهش قیمت این محصول در سطح جهانی است.

: اشتراک گذاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
انتشار یافته:۰ | در انتظار بررسی:۰
* نظر:
ویژه ها
رئیس جمهور منتخب گفت: : تلاش نکنید من را بیشتر از آنچه که هست بزرگ کنید؛ همه باید دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که حق را به حق‌دار بدهیم و برای این کار نیز باید شاخص ‌و ابزاری برای اندازه‌گیری در نظر بگیریم.
عرضه ارز اربعین از روز یکشنبه مورخ هفتم مردادماه آغاز و تا سوم شهریور ماه ادامه دارد.
قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا، حالا پیش‌بینی می‌کنند تقاضا برای نفت خام در بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا رو به افزایش باشد.
واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن
خط و نشان کامالا هریس برای ترامپ
مقامات و سناتورهای آمریکا نسبت به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور و حمایت او از «کامالا هریس» معاون خود، واکنش‌های مختلفی از خود نشان داده‌اند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش شکایت از خودروسازان در دو حوزه قیمت خودرو و نحوه عرضه، شورای رقابت تصمیم به برگزاری جلسه و بررسی وضعیت بازار خودرو گرفته است.